"Wegwerkzaamheden & Verkeersinformatie" (W&V) in Italië" |
Tunnelbouw van de VAR in Italië
|
De reus In Italië wordt een veel gebruikt deel van de snelweg A1 tussen Bologna en Florence verbreed. Een onderdeel van het uitbreidingsproject "Variante di Valico" is de bouw van de Sparvo-tunnel tussen Sasso Marconi en Barberino del Mugello. De tunnelconstructie bestaat uit twee parallelle aandrijvingen, elk met een diameter die een nieuw record vestigde in gemechaniseerde tunnelbouw. De twee 2,5 kilometer lange buizen herbergen elk een tweebaans rijbaan, samen met een derde noodroute. Op de vijf kilometers werd in totaal losse grond verwacht, waarvan sommige met explosief mijngas. Om een hoog niveau van arbeidsveiligheid en snelle tunnelprestaties te garanderen, koos de aannemer voor een Herrenknecht EPB Shield. De schilddiameter van "Martina", de TBM S-574, van 15.550 mm was op dat moment een wereldrecord. De hele machine is explosieveilig ontworpen in het licht van de verwachte gasvormige bodems, inclusief een dubbelwandige omhulde tunnelbandtransporteur, die extra onder druk staat, en een efficiënt ventilatiesysteem. Ook het multiservicevoertuig van Techni-Métal Systèmes, een dochteronderneming van Herrenknecht, is explosieveilig ontworpen volgens de ATEX-specificaties. De platenmachine begon in augustus 2011 met tunnelen in noordelijke richting. De eerste etappe werd al na 12 maanden succesvol afgerond met de doorbraak in de eerste tunnel al in juli 2012. De bouw van de tweede buis kwam dicht bij een eindspurt. Na topprestaties tot 24 meter per dag en tot 126 meter per maand kwam Martina op 29 juli 2013 al na acht maanden over de finish. Daarom werd het project slechts binnen twee jaar voltooid. Een gigantisch succes voor het hele Sparvo team. |