"Informatie en bezienswaardigheden Snelwegen in  Italië"

       DE ITALIAANSE WEGEN - WELKE ZIJN ER EN WAT IS HET VERSCHIL

Italië kent een uitgebreid en divers wegennetwerk. Waar betaal je tol? Wat is het snelste: autostrada of superstrada? En was is strada statale, strada bianca etc? De antwoorden komen van pas als je Italië doorkruist. En dat doen heel wat Nederlanders!

Het is goed om te weten dat de Italiaanse wegen wel iets anders in elkaar zitten dan de Nederlandse. Waar staan de afkortingen voor en wat is het verschil tussen de verschillende wegen? Ook handig om te weten als je met de (huur)auto op pad bent. En dat doen er heel veel; het aantal Nederlanders dat vakantie viert in Italië ligt al jaren steevast rond 1 miljoen. Daarmee staat Italië veelal op de vijfde of zeste plek als populairste vakantie-oord voor Nederlanders.

VERSCHILLENDE SOORTEN WEGEN IN ITALIË

Het wegennetwerk van Italië kent een grote diversiteit. Dit is mede te danken aan de verschillende wegenbeheerders die het land kent. Waar de wegen in Nederland beheerd worden door de overheid, provincie en gemeenten, heeft Italië te maken met tal van (private) beheerders.

AUTOSTRADA

De autostrade, autosnelwegen, worden beheerd door de Anas of door private concessionairs. De Anas (Istituzione dell'Azienda Nazionale Autonoma delle Strade Statali) is in 1946 opgezet door de governo italiano, Italiaanse staat, op de eerder door de AASS opgezette basis. Hun taak is het beheer en onderhoud van het wegennetwerk en van de autostrade.

De wegen die worden beheerd door concessionairs zijn in nagenoeg alle gevallen tolwegen. De concessionairs worden door de overheid aangewezen om de wegen aan te leggen, te beheren en te onderhouden. Om alles te kunnen bekostigen, mag er daarom pedaggio, tol, worden gevraagd, te betalen bij de casello, tolpoort. Je merkt dat je een tolweg nadert aan het ronde verbodsbord met de tekst ‘Alt Stazione’.

TOLPOORTJES AUTOSTRADA

Bij de tariffa chilometrica trek je een kaartje bij het betreden van de snelweg en betaal je bij het verlaten voor de afgelegde afstand. De prijs is afhankelijk van hoe vlak het traject is, of er bruggen of viaducten zijn etc. In sommige gevallen betaal je echter een vast bedrag als je de weg betreedt, ongeacht de afstand die je er op aflegt.

MAXIMUMSNELHEID AUTOSTRADA

De limiti di velocità, maximumsnelheid, op de autostrada is 130 km per uur. Bij regen kan de snelheid worden bijgesteld naar 110 km per uur. Dit staat dan duidelijk aangegeven.

GROENE BORDEN VOOR AUTOSTRADA

Het netwerk beslaat zo’n 34.000 kilometer. Je herkent de autostrada aan de groene borden met daarop een weg en een viaduct; je ziet deze borden langs en boven de weg. In sommige gevallen zijn de borden blauw, dat is puur aan de technische definiëring van de weg te danken. Kijk je op een wegenkaart, dan herken je de weg aan de dubbele rode lijnen.

SUPERSTRADA

De autostrada moet je overigens niet verwarren met de superstrada. Op basis van de naam zou je mogelijk verwachten dat dit ook tolwegen zijn, maar niets is minder waar. Het is namelijk de ‘gewone’ autosnelweg, met een maximumsnelheid van 110 km/uur.

STRADA STATALE (SS)

Een strada statale staat op de verkeersborden aangegeven met de afkorting ‘SS’. Het is een snelweg die beheerd wordt door de staat. Deze wegen zijn tolvrij. Ze leiden in de meeste gevallen naar steden en hun centra. De maximale snelheid varieert van 90 tot 110 kilometer per uur. Het ruim 18.000 kilometer lange netwerk herken je op de wegenkaart door de enkelvoudige de rode lijnen.

STRADA REGIONALE (SR)

De strada regionale is een regionale weg in Italië. Deze worden beheerd door de regio’s en zijn daarom tolvrij.

STRADA PROVINCIALE (SP)

De strada proviniciale wordt beheerd door de provincies. Ook deze wegen zijn tolvrij. In de meeste gevallen wordt hier een maximum snelheid van 90 kilometer per uur gehanteerd.

STRADA COMUNALE (SC)

De strada comunale is een gemeentelijke weg. Deze wordt lokaal beheerd. Ook hier is van tolheffing geen sprake.

STRADA BIANCA

Letterlijk vertaald betekent strade bianche, witte wegen. Zoals de naam al doet vermoeden, zijn dit stoffige, onverharde wegen, die dunbevolkte gebieden met elkaar verbinden. Deze wegen variëren aanzienlijk in kwaliteit.

ITALIAANSE EISEN AAN AUTOBANDEN

Op de Italiaanse wegen gelden tal van afwijkende verkeersregels. Echter, aan het type band onder je auto worden over het algemeen weinig eisen gesteld. Er gelden wel uitzonderingen op bepaalde wegen.

Zo is het van 15 oktober tot 15 april verplicht om op de strade in en rond Valle d’Aosta (noordwest Italië) winterbanden te gebruiken of sneeuwkettingen in de auto te hebben. Wanneer je dit nalaat, loop je het risico een boete op te lopen. Bovendien kun je verzekeringstechnisch in de problemen komen indien je bij een ongeluk bent betrokken.

Tegenliggers: als je een postauto tegenkomt op een bergweg, ben je verplicht stil te staan en deze eerst laat passeren.

Verbandtrommel: zorg dat er altijd een verbandtrommel in de auto ligt: dit is niet alleen verstandig, maar in Italië ook verplicht!

Verkeerslichten: stoplichten in Italië kunnen voor de Nederlandse toerist vaak voor verwarring zorgen. Zo kan het voorkomen dat je op kruispunten stoplichten tegenkomt die op rood blijven staan. Dit betekent dat het een gevaarlijk kruispunt is. Alleen als tegelijkertijd ook het groene licht brand mag je doorrijden.

Verlichting: Motorfietsen en bromfietsen zijn overdag verplicht overal dimlicht te voeren. Voor andere motorvoertuigen geldt deze verplichting alleen buiten de bebouwde kom.

Voorrang: in de bebouwde kom gaat het verkeer van rechts voor. Buiten de bebouwde kom gaat het "verkeer" op de strade stradali, rijkswegen, altijd voor.